Vad är Yinyoga?

Yinyoga är en passiv form av yoga där vi sitter och ligger i olika positioner under en längre tid, vanligtvis 3-5 minuter. Vi låter musklerna slappna av och med hjälp av gravitationen och kroppens egen tyngd. Ställen i våra kroppar vi sällan kommer åt börjar öppnas. Vi kommer på djupet åt bindväv, fascia och skelett i kroppen. All bindväv är mer eller mindre torr och behöver smörjas för att behålla sin elasticitet. Yinyoga är fin träning för bindväven.

Flödet av Qi (prana, livskraft) balanseras

Genom bindväven går kroppens meridianer som är kanaler som innehåller qi. Yinyogan öppnar upp flödet av qi (livskraft) i kroppens olika meridianer. Effekten är liknande den vi får av en akupunkursession. Cirkulationen kommer igång och vi blir mjukare. Kroppen renas från slaggprodukter.

Mindfulness

Då vi sitter eller ligger länge i varje position är det samtidigt en stund för oss att komma i kontakt med vår kropp, lyssna till vår andning och vara närvarande i det som sker. För en stund kan vi glömma det förflutna och framtiden och upptäcka nuet. Vi vänder vår uppmärksamhet inåt. Vi tränar sinnet lika mycket som kroppen.

Återhämtande form av yoga som gör kroppen mjuk och smidig

Yinyogan är en återhämtande och enkel form av yoga. Sammanlagt finns runt 20-30 olika positioner. Den är en ett bra komplement till mer dynamisk träning där vi aktivererar våra muskler och ständigt är i rörelse, så kallad yangaktivitet. Våra liv idag innefattar ofta så mycket yang. Yinyogan är ett bra sätt att hitta mer balans, en stund för återhämtning och samtidigt bli smidigare.

Det ingen skillnad om man är nybörjare eller har yogat länge. Yinyogan passar alla.

Hur och när praktiserar vi yinyoga

Yinyoga är enkelt att praktisera. Den enda som behövs är en klocka, ett skönt underlag och kanske en filt eller kudde.

Rent fysiskt stressar vi först vävnaderna och sedan låter vi dom slappna av så flödet kommer igång igen. Yangvävnader stressas på ett yangsätt och yinvävnader på ett yinsätt. Därför är det viktigare hur vi praktiserar än vad som är innehållet i vår praktik. Att närma sig yinyogapositioner på ett lugnt, snällt och ödmjukt sätt. Vi ska låta bli att sträva och pusha oss djupt in i en position. Istället väntar vi på att kroppen sakta öppnar upp sig steg för steg i sin egen takt.

Det finns några enkla guidelines att tänka på.

1. Först inta positionen och hitta ett läge där det går att stanna kvar. Där vi kan andas djupt och lugnt.

2. Stanna kvar i positionen. Det är viktigt att stanna kvar med ett yinperspektiv. Utan att sträva efter att komma djupare. Istället acceptera och omfamna med fridfullhet och kärleksfullhet läget där vi är just nu. Bara andas och försök slappna av i alla muskler. Ingen strävan efter att komma djupare, vi låter gravitationen göra sitt.

Fördelar med Yinyoga

• Reglerar och balsanserar livsenergi i kroppen
• Lugnande och balanserande för nervsystemet
• Ökar smidigheten i kroppen
• Smörjer och tränar leder, ligament och bindväv
• Bra komplement till annan dynamisk träning
• Ger djup avslappning
• Tränar närvaro i nuet, mindfulness
• Passar alla
• Speciellt bra för rygg, höft och ben